Om föreningen och bostadsrätterna

skiss_brf_kaggeled

Vår bostadsrättsförening består utav fyra byggnader med totalt 40 lägenheter som är fördelade på 2: or, 3: or och 4: or på Kaggeledsgatan 38 A-D.

Gemensamt ansvar

I och med att du har köpt din lägenhet så är du medlem i Brf Kaggeled. Vi har alla ett gemensamt ansvar för föreningens ekonomi. Den påverkas i sin tur av hur vi alla sköter om våra hus och dess utrustning. Var snäll och hör av dig till någon i styrelsen om du noterat att något är trasigt och inte blivit åtgärdat (entrédörrar, blinkande lampor, problem med tvättmaskin/torktumlare, läckage i källaren m.m.) Vi tjänar alla på att hålla efter och åtgärda felen på en gång.

Din lägenhet

Du äger din lägenhet och det är du som ansvarar för reparationer och underhåll av lägenheten. Föreningen ansvarar för att el, värme, vatten och avlopp fungerar men inte för installation av extra kontakter eller den elektroniska utrustning som du har anslutit. När det gäller vatten och avlopp svarar föreningen för att du får vatten till lägenheten, men du ansvarar själv för ditt porslin, tex. toalettstol, badkar och handfat och din diskbänk. Stopp i avlopp eller droppande kranar står föreningen för. Dock står inte föreningen för stopp som orsakats av ej rensade avlopp, det får ägaren själv göra. Vi anlitar företaget Bo & Son AB när det gäller fastighetsskötsel och städning och du kan själv ringa dit och anmäla fel. Telefonnumret står på tavlan i trappuppgången. Vissa fel står som sagt föreningen för, fråga gärna när du ringer om du eller föreningen skall stå för kostnaden för just det problem du anmäler. Tillsammans med din lägenhet har du även tillgång till ett källarförråd samt cykelförråd.

Ventilation

Friskluftsventiler

Det finns filter till friskluftventilerna bakom radiatorerna som bör bytas ut, dammsugas någon gång per år, alt är att ta bort dem helt och hållet. Föreningen säljer sådana filter till en kostnad av 100 kr/st.

Fläktfilter

Det är väldigt viktigt att det finns ett fläktfiler i fläkten samt att du byter eller rengör det minst en gång per år. Det för att det inte ska bli massa flott i ventilationskanalen upp till taket samt i fläkten på taket. Det är ej heller tillåtet att sätta in en spiskåpa med inbyggd motor. Detta pga. att det dels finns risk att för att matos trycks in till dina grannar och dels att ventilationssystemet sätts ur balans.

Postboxar

Postboxarna i varje trappuppgång skall också hållas rena, dvs. om man får reklam eller post som man ej vill ha slänger man detta i pappersinsamlingen. Du ansvarar själv för att det finns en låscylinder inkl. nyckar till din postbox. Om du vill ha fler nycklar får du själv kopiera dessa.

Trappuppgången

Gällande trappuppgången så är det också viktigt att hålla rent och snyggt. Detta innebär att du ej får ställa saker i trappuppgångarna så som sopor m.m. Det är inte heller tillåtet att ha dörrmattor ute i trappuppgången. Vad gäller mattor och saker i trappuppgångarna innebär det även en brandrisk samt att städningen ej blir ordentligt utförd. Var vänlig och sätt ej upp egna namnlappar på dörrarna. Om du saknar namn på dörren eller brevlådan eller har ändrat ditt efternamn kontaktar du vicevärden för åtgärd.

Sophantering

Föreningen har bra sorteringsmöjligheter. Mellan hus A och B kan du slänga hushållssopor, organiskt avfall samt tidningar. Mellan hus C och D kan du sortera glas, kartong, metall, hård- och mjukplast, elektronik, lampor, batterier och miljöfarligt material. Om du har några övriga grovsopor som möbler, gran m.m. så ansvarar du själv för att dessa slängs på någon av kommunens återvinningscentraler. Närmaste återvinningscentral finns på von Utfallsgatan, Sävenäs. Där kan du lämna vissa saker utan att registrera ett besök. Om sakerna är hela så har du även möjlighet att lämna till välgörenhet inne på området, bl.a. böcker, kläder, husgeråd etc. Större mängd wellpapp och frigolit vill vi att du slänger på en återvinningscentral. Detta pga. att våra kärl samt hämtningsfrekvens ej är anpassade efter detta. Vad räknas som större mängd emballage är ex vid köp av ny tv, vitvaror, möbler etc.

Tvättstuga

Den gemensamma tvättstugan finner ni i C-huset. Den består av två tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkskåp. Du bokar upp en tvättid med din bokningscylinder som är märkt med ditt lägenhetsnummer. Efter avslutat pass får du boka ny tid eller ”parkera” bokningscylindern på tavlan. Saknar du bokningscylinder kontaktar du våra fastighetsskötare vars nummer du hittar i trappuppgången och längst ner på sidan. Du får själv bekosta en ny bokningscylinder och ev. borttagande av den gamla cylindern på bokningstavlan. Om du önskar ha en extra nyckel till din bokningscylinder så får du själv ordna detta samt stå för kostnaden.

Cykelrum

Cykelrum finns i varje hus och dessutom finns det cykelställ på utsidan. I cykelrummen får inte motorcyklar och mopeder förvaras p.g.a. brandrisk samt av utrymmesskäl.

Parkering

Föreningen har tillgång till 26st parkeringsplatser. Alla som vill kan ställa sig i kön även om man inte har bil i dagsläget (dock måste du ha en bil när du blir tillfrågad om en plats). Bilen måste vara skriven på någon som bor stadigvarande i lägenheten och som är skriven på adressen. Information skickas om tilldelning av parkeringsplats från styrelsen.

Fixardag

En gång om året har vi fixardag tillsammans i föreningen. Vi rensar rabatter och ogräs, klipper buskar, städar gemensamma utrymmen samt genomför lättare målning. Det bjuds på fika eller mat beroende på hur lång dagen planeras bli.

Portkod

Alla entrédörrar skall vara låsta och är därför försedda med kodlås. Ny kod meddelas medlemmar i god tid före byte. Gällande porttelefonen behöver det telefonnummer som det ska ringa till om någon ringer på dörren meddelas styrelsen. När det sedan ringer trycker man 5 för att släppa in.